Click and Win

Tuesday, July 5, 2011

Menangislah sahabat ....

Tidak semua tangisan itu negatif dan tidak semua insan yang menangis itu lemah.



Bilakah tangisan ini membawa erti kekuatan dan kehebatan?

1. Menangis kerana rasa cinta dan takut kepada Allah
2. Menangis kerana menginsafi kelemahan diri dan ahli keluarga dan berusaha untuk memperbaikinya.
3. Menangis apabila melihat saudara seaqidah dizalimi dan berusaha untuk membantu.
4. Menangis apabila melihat tatasusila umat Islam yang telah melampau.
5. Menangis kerana berasa syukur dengan rahmat Allah yang terlalu banyak walaupun dirinya ditimpa bencana
6. Menangis kerana menyesali dosa dan menyedari kesilapannya
7. Menangis apabila dia menemui kebenaran setelah sekian lama hanyut di dalam kesesatan.

Tangisan-tangisan ini adalah kehebatan kerana orang yang menitiskan air matanya kerana Allah, adalah orang yang cukup tinggi rasa keimanan dan taqwanya seperti yang ditunjukkan melalui sabda Rasulullah yang telah diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a,
"Tidak akan masuk neraka seorang laki-laki yang menangis kerana takut pada Allah Swt. sehingga air susu kembali masuk ke dalam puting..." (H.R Tirmidzi)

Pada satu ketika Rasulullah saw. berkhutbah di hadapan para sahabat, beliau bersabda, 
" Seandainya kalian mengetahui apa yang aku ketahui sungguh kalian akan sedikit tertawa dan banyak menangis." 
 Kemudian para sahabat menutup wajah mereka dan mereka menangis. (Muttafaq 'Alaihi)

Pada suatu hari Rasulullah saw telah mendengar seorang sahabat Baginda yang sedang membaca al Quran. Apabila sampai ke ayat yang bermaksud:
"Maka apabila langit terbelah dan menjadi merah seperti kulit yang merah" Surah ar Rahman – 37

Bulu roma si pembaca itu berdiri tegak dan dia menangis tersedu-sedu sambil bertanya:
"Aduh, apakah yang akan berlaku pada diriku apabila langit terbelah? Malang sungguh nasibku ini." 
Rasulullah saw berkata kepadanya: 
" Tangisanmu telah menyebabkan para malaikat menangis bersama-sama."

Jawapan yang sama telah diberikan oleh Rasulullah saw kepada seorang Ansar yang duduk menangis selepas menunaikan sembahyang Tahajjud.

Abdullah bin Rawahah telah menangis pada suatu hari. Isterinya melihat keadaannya turut menangis bersama-sama, dia bertanya kepada isterinya itu:
"Mengapa kamu menangis?" 
 Kata Abdullah: 
"Apabila aku teringat yang aku terpaksa menyeberangi neraka melalui titian sirat, aku menangis."Aku tidak tahu sama ada aku akan berjaya menyeberanginya atau tidak."


Subhanallah, kehebatan yang terserlah dengan linangan air mata yang membuktikan kekuatan seseorang insan.

Malah di antara tanda-tanda yang menunjukkan seseorang ini keras hatinya ialah apabila dia sukar untuk menangis di hadapan Ilahi.

Bilakah kali terakhir daku menitiskan air mata keranaMu ya Ilahi??

sama sama kita renungkan.... 



Thursday, June 30, 2011

untuk kamu.......

Untuk maisara....

# tiada kata2 yg saya dpt luahkan ketika ini..lebih2 lagi setelah membaca entry yg awk tujukan khas utk saya itu..
# terlalu banyak persoalan bermain dikotak fikiran saya..terlalu banyak, sehingga tak mampu untuk saya ungkapkan, tak mampu untuk saya huraikan walau satu pun..
# dan bukanlah niat saya untuk melukai hati awak dengan menulis nukilan ini...

# saya tahu, saya jauh untuk awak ketika ini, jauh untuk awak minta bantuan, jauh untuk awak minta perlindungan..
# saya tahu, saya tidak mampu untuk menjadi tiang yang boleh menyokong awak ketika awak terjatuh, ketika awak tiada tempat bersandar..
# saya tahu, saya tidak mampu memberikan apa yang awak harapkan, ketika awak sangat2 memerlukan
# saya tahu, saya tidak mampu menemani awak ketika awak memerlukan teman, ketika awak keseorangan....
# saya tahu, saya tidak mampu menjadi cahaya awak ketika awak memerlukan pendorang, ketika awak dalam kegelapan...
# saya tahu, saya tidak mampu penghibur awak ketika awak kebingungan, ketika awak kesepian...
# saya tahu, saya tidak mampu menjadi pendengar yang baik ketika awak ingin bercerita, ketika awak ingin meluahkan perasaan..
# saya tahu, saya tidak mampu menjadi pembantu ketika awak diuji dengan ujian ILAHI...
# saya tahu, saya tidak mampu memberikan yang terbaik untuk awak...
# saya tahu, saya tidak mampu menjadi yang terbaik untuk awak...

maisara...

# saya tidak tahu betapa beratnya dugaan yang awak tanggung ketika ini...
# saya tidak tahu dugaan apa yang telah ALLAH berikan kepada awak hingga semuanya berubah..
# saya tidak tahu segala yang telah menimpa awak..
# saya tidak tahu segala2 yang berlaku keatas awak..
# saya terlalu "zero" untuk itu...

maisara...

# andai kata ini yang terakhir untuk perhubungan kita....sejujurnya terlalu sukar untuk saya redha..
# andai kata ini penutup perhubungan kita...saya tahu saya akan merana...
# andai kata ini kata2 akhir awak untuk saya..sesungguhnya ia cukup membuatkan saya terluka sedalam dalamnya...
# andai kata inilah caranya awak melafazkan perpisahan....saya tidak akan pernah untuk terima.....

maisara...

# mungkin nukilan ini membuatkan awak rasa saya tidak memahami...
# mungkin nukilan ini membuatkan awak rasa saya bukan seseorang yang ikhlas..
# mungkin nukilan ini membuatkan awak rasa saya seorang yang terlalu pentingkan diri..
# mungkin nukilan ini membuatkan awak rasa saya seorang yang egois...
# mungkin nukilan ini membuatkan awak rasa saya terlalu jahat...

fahamilah isi hati saya, fahamilah jiwa saya..fahamilah ketabahan saya...fahamilah bahawa saya bukanlah seperti yang awak fikirkan...

maisara...

# saya tidak tahu kenapa awak mengambil langkah begini untuk mengakhiri perhubungan kita..
# saya tidak tahu kenapa awak cuba untuk mengelak semuanya dari saya..
# saya tidak tahu kenapa awak cukup berahsia dengan saya...
# saya tidak tahu kenapa awak tidak cuba untuk berbicara kepada saya..
# saya tidak tahu kenapa awak tidak pernah cuba untuk bercerita kepada saya..
# saya tidak tahu kenapa awak tidak pernah cuba membuka ruang hati awak untuk saya selami...untuk saya ketahui..

maisara...

saya hanya ingin awak tahu..

walaupun kita tidak pernah berjumpa... sesekali tidak akan saya dapat melupakan awak...
walaupun kita tidak pernah bersua...sesekali tidak akan dapat saya membenci awak...
walaupun kita tidak pernah berbicara berdepan...sesekali tidak akan saya buang awak dari ruang hati saya...

saya hanya ingin awak tahu..

walau apa pun yang terjadi...saya akan menunggu awak..terus menunggu...
menunggu awak bersedia untuk bercerita kepada saya...
menunggu awak sedia membuka suluruh hati awak untuk saya...
kerna saya terlalu sayangkan awak...

### jika ini ketentuan dan takdir ILAHI...manakan dapat saya melawan...

maisara....

sekiranya awak membaca nukilan ini...saya ingin awak tahu...inilah apa yang ada dalam hati saya...

Wednesday, June 29, 2011

REJAB - BULAN BERIBADAH DAN BERAMAL

REJAB merupakan antara bulan yang cukup istimewa dalam takwim Hijrah. Ketika ini ramai yang berpusu-pusu mengerjakan ibadah malam. Antara tujuannya adalah untuk meraih keredaan dan rahmat dari ALLAH S.W.T.



Namun sayangnya, ada antara segelintir umat Islam yang kurang arif tentang apa sebenarnya yang membuatkan bulan ketujuh dalam kelendar Islam ini amat istimewa.

Keunikan Rejab terletak pada kejadian Isra' Mikraj yang berlaku pada bulan tersebut.

"Isra' Mikraj berlaku pada 27 Rejab. Pada bulan tersebut, Rasulullah SAW kehilangan ramai orang tersayang. Ini menyebabkan baginda berdukacita. Bagi menghilangkan kesedihan di hati nabi, ALLAH menjemput Rasulullah SAW datang berjumpa dengan-Nya. Ini membuatkan rasa sedih Rasulullah SAW terhenti," - Prof Madya Dr Nik Mohd Rosdi.

Dalam peristiwa Isra' Mikraj, Jibril membawa Rasulullah SAW dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa di Palestin dan kemudian ke Sidratul Muntaha dengan menunggang Buraq. Hal ini diceritakan oleh Allah menerusi firman-Nya dalam surah Al Israak ayat 1 yang bermaksud:  

"Maha Suci (Tuhan) yang memperjalankan hamba-Nya (Muhammad) pada malam hari dari Masjidil Haram ke masjid yang amat jauh (Batul-makdis), yang telah kami berkati sekelilingnya, supaya Kami perlihatkan kepadanya sebahagian ayat-ayat (tanda-tanda kekuasaan) Kami."



Kejadian Isra' Mikraj tidak boleh dilihat berdasarkan zahir memandangkan rahsianya yang sukar untuk dibongkar. Namun, jika ditinjau dari sudut simbolik, sudah tentu ia memberikan begitu banyak pengetahuan dan pengajaran yang berguna khususnya buat umat Islam. Peristiwa tersebut membabitkan dua bentuk perjalanan iaitu dari bumi ke bumi dan bumi ke langit. Isra' adalah merujuk kepada perjalanan pada waktu malam, manakala mikraj pula adalah  berjalan ke atas langit.



p/s :: bersambung ke new entry~

TEGURAN ITU PENTING DALAM KEHIDUPAN


"Orang yang dapat menegur orang lain adalah orang yang sedia menerima teguran orang lain."
Ayat diatas adalah antara kata-kata cerdik pandai mengenai orang yang menegur dan ditegur. Teguran boleh berlaku di mana-mana, berlaku di dalam pemerintahan kerajaan, di dalam syarikat-syarikat, di dalam persatuan-persatuan, di sekolah.
Dalam rumahtangga juga berlaku, bapa menegur anak, isteri ditegur suami, dan lain-lain. Makna katanya teguran itu berlaku di mana-mana sahaja.

Membina dan Meroboh
Teguran boleh dibahagi kepada dua secara asasnya, teguran yang membina dan yang statik dan jumud. Manusia keseluruhannya mengharapkan teguran yang membina bukan yang statik. Tetapi tidak kurang juga yang tidak lansgsung suka ditegur.
Sifat manusia yang diketahui ialah, hanya bersedia ditegur apabila dia yang memerlukan teguran tersebut. Contohnya, Si A pergi ke Si B dan ingin meminta  teguran atau nasihat, ketika itu apa sahaja yang dikatakan oleh Si B akan di dengari dengan berlapang dada.
Lain pula sekiranya seseorang yang tidak memerlukan teguran, tiba-tiba ditegur. Hanya setengah orang yang berjiwa besar sahaja yang boleh menerima teguran spontan tersebut, Manakala yang berjiwa kecil, akan terasa dan terus terseksa hati.

Orang yang Menegur
Manusia memang tidak pernah lari daripada melakukan kesalahan, yang berbeza hanya banyak dan sedikit. Tetapi biarlah orang yang cuba menegur tersebut adalah orang yang minimum kesalahannya.
Jangan jadi seperti ketam yang mengajar anaknya berjalan lurus. Sesuatu yang agak pelik apabila penagih dadah tegar mengajar atau menegur orang lain pergi ke masjid, walhal mereka sendiri masih terkontang kanting ditepi longkang dalam kotak.
Sebab itu kalau kita suka menegur, kita mesti pastikan teguran itu di tuju ke arah kita terlebih dahulu, kemudian baru ke orang lain.

Orang yang Ditegur
Teguran itu kebiasaannya bersifat membina, kerana apa yang tidak kita sedar kadang-kadang orang lain sudah sedar terlebih dahulu, persepsi kita lain, persepsi orang, lain. Sebab itu apabila ditegur, jangan terlalu cepat melenting dan menolak teguran tersebut. Kalau begitu, anda adalah orang paling rugi, kerana anda berpeluang membina diri anda tetapi awal-awal lagi anda sudah merobohkannya.
Kata Hukama, "Orang biasa akan marah apabila dikritik oleh orang lain, manakala orang yang mulia ialah mereka yang memperbaiki diri daripada kritikan orang lain. Seharusnya begini lah resam kehidupan kita".
Manusia memerlukan 'cermin' bagi bagi meneliti diri. Orang disekeliling adalah cermin bagi kita. Cuba bayangkan anda bercukur misai tanpa bercermin. Bukankah susah?

Ingat..
Setiap orang yang menegur pasti sedia juga ditegur. Ramai yang tidak mampu lakukan ini. Hanya suka menegur tetapi tidak pula suka ditegur. Sebab itu penting apabila menegur isyaratkan terlebih dahulu, teguran itu adalah terlebih dahulu untuk diri sendiri.

Ingat! Apabila anda menuding jari terhadap kesilapan orang lain, sebenarnya 3 jari anda telah menuding kepada diri anda sendiri. Itu adatnya.




- Artikel  from www.iluvislam.com

Sunday, June 26, 2011

 
 
 
 There's only so many songs that I can sing
To pass the time


And I'm running out of things to do

To get you off my mind
Oooh...

All I have is this picture in a frame

That I hold close to see your face everyday

With you is where I'd rather be

But we're stuck where we are
And it's so hard, you're so far
This long distance is killing me

I wish that you were here with me

But we're stuck where we are
And it's so hard, you're so far
This long distance is killing me

It's so hard, it's so hard

Where we are, where we are
You're so far
This long distance is killing me
It's so hard, it's so hard
Where we are, where we are
You're so far
This long distance is killing me


Now the minutes feel like hours

And the hours feel like days
While I'm away

Ya know right now I can't be home

But I'm coming home soon
Coming home soon

All I have is this picture in a frame

That I hold close to see your face again
Oh!
With you is where I'd rather be
(Where I'd rather be)
But we're stuck where we are (Oh)
And it's so hard (Oh)
You're so far (Oh)
This long distance is killing me

I wish that you were here with me

(You were here with me)
But we're stuck where we are (Oh)
It's so hard (Oh)
You're so far (Oh)

Can you hear me crying?

(Ooohhh... ooohhhh...)
Can you hear me crying?
(Ooohhh... ooohhhh...)
Can you hear me crying?
(Ooohhh... ooohhhh...)

With you is where I'd rather be

(Where I'd rather be)
But we're stuck where we are (Oh)
And it's so hard (Oh)
You're so far (Oh)
This long distance is killing me

I wish that you were here with me

(You were here with me)
But we're stuck where we are (Oh)
And it's so hard (Oh)
You're so far (Oh)
This long distance is killing me

It's so hard, It's so hard

Where we are, where we are
You're so far
This long distance is killing me
It's so hard it's so hard
Where we are, where we are
You're so far
This long distance is killing me

There's only so many songs that I can sing

To pass the time
 
 
 
 
 

Tuesday, June 21, 2011

Aku Rajin Rupenye~

HAHAHA...permulaan intro mestilah ketawa, untuk menunjukan dunia yang kita happy ( bukan ketawa jenis takbur@bongkak tu keyh...) wakakaka

 hahahahha...bangga tak aku???


sebenarnye aku nk belagak jap, bile da lme x hapdate nih, cmni la jadi, skali nk hapdate, intro mesti belagak, tajuk entry lagi la, belagak x hengat..hahaha

da masuk perenggan ke-3 nih, aku masih x memulakan MUKADIMAH utk kaitkan tajuk entry aku....sebabnye aku sedang mencube mencari idea sebaek mungkin utk membolehkan kowg2 tertipu bile bace!! hahaha...( hebat x aku?? )

ape nk tipu nih....susah ouh nk cari ayat tipu sunat nih...hahaha.bukan ape, teknik dan ayat2 yang bakal dipakai amatlah penting utk MEMPENGARUHI owg ramai....sape2 yang pernah join MLM, tau la teknik nih, aku x pernah join, tp aku pon tau@wat wat tau...hohoho

last2, masuk perenggan ke-5 bru nk start cite en, ape pon x boley..kekeke. bermulanya disini...............

knape aku cakap aku RAJIN....sebab time owg sibuk nk bercuti, aku plak sibuk wat short sem...mmg rajin la en, terbaek ( puji diri penting utk meningkatkn MOTIVASI diri........) tp jangan silap pahaman, aku wat short sem bkn sebab aku repeat paper or somting2 cmtu...aku saje nk buang mase dgan study...tu je...rajin en en en~~ hahaha.... da la aku amik subjek killer iaitu MICROCONTROLLER, dengan lectre2 nye skali killer..... amik aku...pdan2..hahaha..xpe, aku rajin!!! hahaha

 rajin dan berjaya adalah  pasangan yang ideal~~ x gitu???


p/s :: microC merupakan subjek untuk belajar memasak@memasak otak anda......

Friday, June 17, 2011

aku ade blog rupenye~

WOOOOO,,




aku ade blog rupenye...lupe plak..hahaha patut la cm bersemak sawang je nye blog punnn~  haha
ce try hapdate skt, tgk ade idea ke x..haha...................


ermmmmm............
ermmmm.......
errrr......
ermmm...........
hmmm..........................

erkkkk....

ishhhh.............

adoiii laaa~~ 

kemon2~
ideaaaaaa, kemon to papa~~


haaaaa, tu diaaa, xde idea beb, cmne nk hapdate~~~haha...............
xpe, anggap je, ni sbgai mukadimah @ intro...sob3. len kali cek hapdate lg~  

BEREHHH BOHH!!

Friday, March 18, 2011

SORRY SEEMS TO BE THE HARDEST WORD

Haaa...tu diaaa~ nmpak ok tajuk post uh..."sorry seems to be the hardest word"... cm pernah dgar je en ayat uh..nie xde kne mengene ngn tajuk lagu okeyh...mesti kowg2 ingt tajuk lagu group BLUE en..tidak owh....hahah



okeyh..citenye cmnih la en...

suatu petang yg aman damai dan disinari cahaya mentari yg samar2 akibat dilitupi awan...aku jalan2 menaiki camel@comel aku (ermm, jalan2 menaiki?? ...abaikan eh ) ...sedang aku enak disapa tiupan angin sempoi2 paham bahasa...aku terjaga dek kerna bunyi dentuman hentaman...bukan dentuman mercun or meriam k... ku melihat kearah kebelakang aku..ke dapat perhatikan,,, 2 bijik@buah kereta sudah melekat antara satu sama lain...kasihan mereka (kereta itu )... aku terus pergi ketempat kejadian yang jauhnya tidak sampai 10 meter... pabila aku menghampiri mereka...... apa yg aku dengari..... spt dibawah ini.....( x silap aku la.... haha )

pemandu satu :: 
weiiii,, mata kau letak mana haaa!!! kau ada lesan ke tidak!! ( pemandu ini marah dalam bahasa baku)......
pemandu dua :: 
perghhh...cam haram!! hang pandai bwk kereta tak!! apake hai hang brek kejot!! mana  signal  hang!! lampu brek pon xda,, akai pi mana!! ( marah pemandu ini dalam bahasa utara sleng key ell......)
pemandu satu :: 
kau tu, lain kali, focus kalau bawak kereta, mata guna, jangan letak lutut... tak nmpak ke lampu brek aku menyala....... ( sambung depa lg...)
pemandu dua :: 
(*&)*%&^%*%(()&)^^*&(*0 ....... ( x mampu aku gambarkan dgn taipan.....)

tuuu diaaa bak hang! mantop mereka2 nih..... nmpak tak... seswai x ngn tajuk post aku..."sorry seems to be the hardest word kn3~~ hahaha"

okeyh2....cube kowg gantikan ayat memaki maki hamun diataih dgan ayat meminta maaf yang seswai~~ ^^

pemandu satu ::
weiiii,, mata kau letak mana haaa!!! kau ada lesan ke tidak!! ( pemandu ini marah dalam bahasa baku)......
pemandu dua ::
alamak...saya mintak maaf abg@ encik...saya terleka tadi,, x perasan encik brek...saya minta maaf encik.....( dengan nada kesal dan muka seposen ^^ )
pemandu satu :: 
.................................................................................................................

haaaa~~~~~

kowg rase la kan...akan bersambung lagi x maki memaki menghamun cam dialog 1st td........ jeng3~ ^^

hehehehehehe ^^


p/s 1 :: kejadian nih bukan rekaan kn2..kowg biase dgar dialog nih kn..hehehe
p/s 2 :: ucapan maaf umpama senjata ~ ucapan maaf bukan dilafaz oleh owg yg lemah...tetapi oleh owg yg BIJAK !!! 

sekian ^^

KU TAK PEDULI~

KU tak peduli...bila ku benar benar cinta~ mati.....
arghhh...aku nk menjiwang seketika... jom layan lagu nih..smbil goreng2 gitar, jamming ~ ^^

video


by JULIETTE :: BUKANNYA AKU TAKUT

Intro :
        C Am F C G C

         Dm
ku tak peduli
G                 Em        A
bila ku benar-benar cinta mati
         Dm
ku tak peduli
G        Dm     
ku memang begini
G                    Em      A
 bila ku benar-benar cinta mati
         Dm
ku tak peduli 
    G           F
apa saja yang kuinginkan
     Em  G
kamu rela

C               Dm
bukannya aku takut
       G          F
akan kehilangan dirimu
     Em    Am 
tapi aku takut 
       F      G
kehilangan cintamu
C                 Dm
mungkin saja saat itu
       G          F
kau mempermainkan aku
  Em         Am
seakan kau bisa
     A#       G
membalas cintaku

            Dm
kau tak kan mengerti
G                 Em         A
yang selama ini kurasakan pasti
          Dm
kau tak peduli
     G           F  
bila saja yang kuinginkan 
     Em  G
kamu rela

Int.  C Bm Am G
     F Em Dm G
     C Bm Am Em F C G

D               Em
bukannya aku takut 
       A          G
akan kehilangan dirimu
     F#m   Bm 
tapi aku takut 
       G      A
kehilangan cintamu
D                 Em
mungkin saja saat itu
       A          G
kau mempermainkan aku
  F#m        Bm
seakan kau bisa 
     C        A
membalas cintaku

D  Em A G F#m Bm G A
D Em A G F#m Bm C A

Ending.  D Em A F#m Bm





p/s :: sori...kualiti video mmg cm uh..malas den nk edit ^^

Friday, March 11, 2011

JANGANLAH MENCARI TERLALU SEMPURNA

Nukilan nie aku TERcopy dari seorang sahabat ^^ hehehe ..  pengertiannya yg cukup mendalam bg mereka2 yg mendalami nukilan @ kiasan nih~ Sekadar pedoman untuk kita bersama ^^




Jika kamu memancing ikan.... Setelah ikan itu terlekat di mata kail, hendaklah kamu mengambil ikan itu.... Janganlah sesekali kamu LEPASKAN ia semula ke dalam air begitu saja.... Karena ia akan SAKIT oleh kerana bisanya ketajaman mata kailmu dan mungkin ia akan MENDERITA selagi ia masih hidup.



 Begitulah juga .........  Setelah kamu memberi banyak PENGHARAPAN kepada seseorang... Setelah ia mulai MENYAYANGIMU hendaklah kamu MENJAGA hatinya.... Janganlah sesekali kamu meninggalkannya begitu saja.... Kerana dia akan TERLUKA oleh kenangan bersamamu dan mungkin TIDAK dapat MELUPAKAN segalanya selagi dia mengingatmu....  

Jika kamu menadah air biarlah berpada, jangan terlalu mengharap pada takungannya dan janganlah menganggap ia begitu teguh.... cukuplah sekadar keperluanmu.... Apabila sekali ia retak.... tentu sukar untuk kamu menambalnya semula.... Akhirnya ia dibuang....  Sedangkan jika kamu cuba memperbaikinya mungkin ia masih dapat dipergunakan lagi....

 Begitu juga jika kamu memiliki seseorang, TERIMALAH seadanya.... Janganlah kamu terlalu mengaguminya dan janganlah kamu menganggapnya begitu istimewa.... Anggaplah dia manusia biasa. Apabila sekali dia melakukan KESILAPAN bukan mudah bagi kamu untuk menerimanya.... akhirnya kamu KECEWA dan meninggalkannya.  Sedangkan jika kamu MEMAAFKANNYA boleh jadi hubungan kamu akan TERUS hingga ke akhirnya....


Jika kamu telah memiliki sepinggan nasi... yang kamu pasti baik untuk dirimu. Mengenyangkan. Berkhasiat. Mengapa kamu berlengah, cuba mencari makanan yang lain.. Terlalu ingin mengejar kelezatan. Kelak, nasi itu akan basi dan kamu tidak boleh memakannya. Kamu akan menyesal.  

Begitu juga jika kamu telah bertemu dengan seorang insan..... yang pasti membawa KEBAIKAN kepada dirimu. MENYAYANGIMU... MENGASIHIMU... Mengapa kamu berlengah, cuba MEMBANDINGKANNYA dengan yang lain. Terlalu mengejar kesempurnaan. Kelak, kamu akan KEHILANGANNYA apabila dia menjadi milik orang ain Kamu juga yang akan MENYESAL....



p/s :: peace ^^

Wednesday, March 9, 2011

FAKTA ATAU AUTA ^^

Kenapa kaum perempuan perlu berkahwin dengan seorang Jurutera@Engineer

Mengapa anda kaum perempuan perlu berkahwin dengan seorang Jurutera@Engineer berbanding graduan dari bidang Undang-Undang, Pentadbiran, Seni atau Perubatan? Disini terdapat 3 fakta kukuh yang menyokong pernyataan tersebut.



1-Kehidupan yang lebih terjamin

Seorang engineer bakal menyediakan kehidupan yang terjamin kepada anda.Pada umur 27 tahun, seorang jurutera mungkin sudah mempunyai pekerjaan yang terhormat, stabil dan mempunyai pendapatan yang tinggi untuk memiliki kereta , melabur, kehidupan yang selesa, berkahwin dan juga membeli sebuah rumah.

Manakala
-Lulusan undang-undang masih bekerja sebagai apprentice di firma-firma guaman
-Sebahagian lulusan pentadbiran baru sahaja gagal dalam rancangan perniagaan mereka yang pertama
-Lulusan seni masih mencari pekerjaan
-Lulusan sekolah perubatan masih menjadi doktor pelatih di hospital-hospital

2-Kegigihan yang tinggi

Seorang teman lelaki yang bergelar engineer akan memperuntukkan jumlah masa dan usaha yang tidak terjangkau banyaknya untuk memahami anda.Ini kerana seorang engineer sangat bekerja keras untuk memahami pekerjaan mereka.Semestinya mereka akan berusaha keras untuk memahami diri anda juga seperti memahami pekerjaan mereka jika mereka percaya anda-adalah satu-satunya insan yang istimewa dalam hidup mereka.Jika mereka tidak memahami diri anda pada mulanya, mereka akan terus berusaha.Jika mereka masih tidak faham, mereka akan mencari kaedah yang tepat untuk membuatkan anda gembira.Sebagai contoh (membeli cincin berlian=satu minggu kebahagian).Jika mereka telah menemui formula rahsia tersebut, mereka akan terus mengulanginya hingga menepati hasil yang dikehendaki.

Berbeza dengan
-peguam yang akan sentiasa berdebat dengan anda
-graduan pengurusan yang akan mengawal perbelanjaan anda
-graduan seni yang akan mengubah penampilan anda
-graduan perubatan yang akan menjadikan anda seperti nurse di hospital

Sangat mudah untuk engineer menjadikan anda satu-satunya insan yang mereka sayangi dalam hidup mereka umpama anda salah satu daripada projek mereka dan mereka akan tersangkut pada anda selamanya.

3-Seorang teman lelaki yang bergelar Engineer tidak akan mengkhianati kepercayaan anda

Buktinya
-para peguam mungkin akan berbohong kepada anda
-seorang graduan pentadbiran mungkin akan menipu wang anda
-seorang graduan seni adalah seorang penggoda
-seorang doktor mungkin hanya melihat anda seperti seorang mayat

Teman lelaki bergelar engineer terlalu sibuk untuk mempunyai hubungan istimewa lain dan jika ada, mereka akan terlalu bodoh untuk berbohong kepada anda.Oleh itu, seorang engineer ialah the most secure boyfriend yang anda pernah temui,cukup kaya dan akan tetap mencuba untuk memahami dan menyenangkan anda, tiada masa untuk mempunyai hubungan istimewa lain dan terlalu bodoh untuk berbohong.mereka juga sangat cool berbanding orang lain.

saya adalah seorang bakal jurutera~ Insyallah ^^

tahukah anda betapa tensenye seseowg saya nk menghabiskan degree~ hahaha



p/s :: NI GURAUAN SEMATA-MATA, JANGAN AMIK SERIUS~ hahaha

Monday, March 7, 2011

LELAKI MEMANG BERBEZA DARI WANITA

Seorang lelaki tidak sama dengan seorang wanita. Lelaki juga tidak akan menjadi wanita, dan begitulah sebaliknya. Ramai wanita menganggap lelaki sukar difahami, begitu jugalah pendapat lelaki. Berikut dinyatakan bebarapa sifat lelaki secara umum agar anda mudah memahami mereka:

Hidup lelaki lebih mudah

Lelaki lebih mudah cara hidupnya berbanding dengan wanita. Kerana itu lelaki sukar untuk memahami jika sesuatu perkara itu disampaikan dalam bentuk kiasan oleh wanita. Wanita suka berkias dan berharap lelaki faham. Tetapi, lelaki lebih suka jika ianya dijelaskan dengan bahasa yang mudah, dan secara berterus-terang. Sekiranya wanita tidak jelas mengenai sesuatu perkara, tanyalah secara terbuka kepada lelaki.

Bahasa lelaki adalah berlainan

Lelaki bercakap dengan bahasa yang berlainan. Ini yang menyebabkan lelaki dan wanita sukar berkomunikasi antara satu sama lain. Apa yang lahir dari kata-katanya jika dia bercakap dengan wanita, adalah berbeza daripada apa yang dimaksudkan. Ini bukan bererti dia berbohong. Maka adalah lebih baik bagi wanita untuk memahami lelaki dari apa yang dilakukan berbanding dari apa yang dikatakan. Lelaki tidak pandai melahirkan rasa hatinya dalam bentuk kata-kata.

Lelaki suka membisu

Wanita berkebolehan untuk membicarakan sesuatu subjek yang sensitif dan mendukacitakan sebagai salah satu cara berhadapan dengan realiti. Tetapi lelaki lebih suka untuk menyembunyikan dan membisu.

Lelaki tidak kompleks

Jika terdapat semua tanda yang menunjukan bahawa seorang lelaki hanya mahu wanita menjaganya, mengemas rumah, menyediakan makanan untuknya, wanita harus percaya bahawa itulah yang lelaki tersebut mahu. Ini bukan bererti lelaki berfikiran primitif, tetapi lelaki memang sedemikian. Wanita selalu menganggap lelaki sebagai kompleks, tetapi sebenarnya kehendak lelaki adalah mudah.

Jangan paksa lelaki

Bila wanita mendesak lelaki mendedahkan perasaanya, mungkin wanita itu akan mendedahkan sesuatu yang wanita itu tidak suka mendengarnya. Malah adalah lebih baik jangan bertanya dan menyelidik sampai ke akar umbi. Malah apa yang penting wanita itu perlu membaca bahasa badan lelaki, matanya, atau perubahan mendadak dalam corak perlakuannya. Jika dia pada kebiasaannya suka membaca tetapi tidak melakukannya, mungkin pada masa itu fikirannya sedang kacau.

Lelaki berahsia dengan lelaki lain

Tidak sebagaimana wanita yang lebih mudah untuk bercerita masalah yang dihadapinya kepada wanita lain, harapan dan kebimbangan yang dirasainya dan pelbagai cerita peribadi, adalah sukar bagi lelaki untuk menjadi mesra secara verbal sedemikian rupa. Untuk melakukannya lelaki memerlukan kekuatan dan keberanian yang maksima.

Lelaki pentingkan kejujuran

Sepertimana wanita, lelaki juga pentingkan kejujuran. Jika lelaki tahu yang kekasihnya atau isterinya suka bercerita kepada wanita lain tentang dirinya, besar kemungkinan lelaki itu tidak akan bercerita lagi secara mesra mengenai hal-hal rahsia yang lainnya. Kejujuran adalah penting bagi lelaki. Seorang suami mahu isterinya menyimpan rahsia-rahsia rumahtangganya.

Lelaki Perlu Keselesaan Perasaan

Wanita sering menganggap lelaki sukar difahami. Sebenarnya ini juga anggapan lelaki pada wanita. Berikut dinyatakan beberapa sifat umum lelaki agar kita lebih memahaminya.

Lelaki tidak suka dikritik

Jangan mengkritik lelaki, melainkan jika wanita itu bersedia untuk bertikam lidah dengannya. Lelaki tidak begitu terbuka untuk menerima kritikan. Mengkritik di belakannya, contohnya kepada saudara atau rakannya, mungkin dapat mengelakkan konfrantasi serta merta tetapi dia akan berasa marah juga apabila perkara tersebut disampaikan kepadanya.

Cara baik mengkritik lelaki adalah dengan cara berjenaka dan lembut. Cara lelaki mengkritik adalah berlainan dan ia jarang dilakukan oleh wanita. Bila lelaki mahu mengkritik, masa dan keadaan dipilih dengan teliti. Bila menegur, perbincangan itu ringkas, tidak emosi dan tepat.

Untuk mengkritik lelaki eloklah kiranya kritikan itu digabung dengan sedikit pujian.
Lelaki juga mahukan sokongan

Bila lelaki menghadapi masalah dan mengadu pada wanita, wanita harus memberitahu lelaki itu bahawa dia masih diperlukan. Lelaki mahukan keselesaan perasaan dan sokongan serta kata-kata lunak seperti: "saya cintakan abang.." atau "Tidak kira apa yang terjadi, saya tetap bersama abang…"

Lelaki dan ego

Ramai lelaki menunjukkan egonya pada dua masa, pertama di dalam kerja dan kedua di ranjang. Ini biasanya menyebabkan wanita menjadi bosan. Tetapi sebaik-baiknya wanita patut mempertingkatkan ego suami atau kekasihnya.

Wanita yang menyemarakkan api cinta akan menikmati kehangatan api cinta itu. Lelaki mahu wanita memberitahu bahawa sumbangannya diiktiraf dan dilnilai. Jika anda tidak menyatakan kepadanya, siapa lagi? Jika anda mempertingkatkan ego lelaki, ia kan membuatkan lelaki merasa senang dan setiap orang disekelilingnya akan mendapat faedah, terutamanya yang dicintainya.

Lelaki mesra tanpa beremosi

Antara perkara yang ada pada lelaki dan wanita ialah kehendak mutlak untuk dikasihi dan mengasihi sebagai balasan. Intimasi emosional, bersatunya jiwa bukan hanya jasad, adalah cara bagaimana kasih sayang itu lahir. Ianya bukan satu proses sahaja.






p/s :: ini adalah pendapat dari kajian-kajian yang dilakukan..
sebenarnya, kenyataan mengenai cara hidup atau perasaan tak kira lelaki atau perempuan adalah subjektif...sukar utk kita memahami seseorang itu (lelaki mahupon wanita ) jika kita tidak mendampingi mereka secara dekat ~ ^^

Friday, February 25, 2011

HOLIDAY FEEEVERR!!

yeahhh!! cuti sudah! sok balik laaa kampung! 


p/s :: aku wat isi penting dlu, t sambung, nk g men bola~ hahahaha

TAK BERBALOI DAN BERBALOI BALOI

Sebenarnye entry nih nk ditaip sejak ahad mggu lepas lg,,tp asik tertunda je, bizi bizi biizziiii PLUS demam ouch, x pepasal~~ hahaha
ape pon tak boley la,, u cakap i kejut, i cakap u kejut~~ hadoi aii, ku masih ingatin~ leceh ouh demam2 nih, abis sume2 planing terabur, hancur, hancuss~ tp apekan daya, kalau takot dilambungg la ombakk~ serahkan anak kau kepada aku.... jangan berumah ditepi laa pantai~ ops, kenapa ade kes anak2 nih..hahaha(remixx!)

kes pertama..... TAK BERBALOI BALOI..

memang tak berbaloi ouh, study giler4, tp lom sampai tahap giler laa, yg hebat uh, siap deactive mukebuku aku uh,, punyer laa giler nk study en,, hahaha. x pernah2 tutorial aku wat sume, kali nih aku kasi settle ouh,, giler x ??? x giler en... utk menambahkan giler lagi, siap tak berape nk tidow la @ tidow2 ala2 cicak pokkek en...giler x?? lom cukup giler ke?? adoi aiii,, ku masihh ingatin~~
skali en, masuk hall ( biasenye hall nih sejuk giler, tahap dewa2, 2 yg da stanby baju tebal ala2 eskimoo, bebulu2 2 en,, tp ari uh, da mcm dlm oven da,, sistem perpeluhan dijana begitu baek skali, sihat aku..hahaha, x pasai pasai..adoi aii, ku masih ingatin~~ ) keterangan sampingan saje  
berbalik kepada topik asal... mmg x berbaloi la en, tgk soklan, pelik je, pejam celik, celik pejam..masih same.. x berubah.. adoi aii, ku masih ingatin~~



setengah jam bebelur sat.. tgk dak expert @ master depan aku pon agak bebelur, tp die pulih cepat sikit dari aku..haha..arghhhh.... pulunnn..nseb bek ley la buat en...tp betol ke x uh, len citer laa..pedulik~ hahahaha

pengajaran disini,, jgn study hard, study la smart..hokeyh! hahaha (aku rse da cukup smart kowt! haha )



kes keduaa~~ BERBALOI BALOI....

malam uh, malam sebelom test.....sempat layan DOMINO ouh,,giler kaya..hahaha. 3 large, 3 small... hadoii aiii, ku masih ingatin..giler x giler la kn...tp jgn salah paham, layan 5 owg, bukan sowg2..hahaha. tp 2 da dikire giler ouh,, byk ouh, da la mule2 salah paham, nie sume2 sebab kes kupon la nih,, ingt beli 1 percuma 2 hahahaha ( dapat la pulak enn.. adoi aii, ku masih ingatin~~ )
x pasai2 kne kuar duit lebey,, tp terima kasih kepada membe aku CON (nama panggilan saje ) kerana mensapport kami yg kesengkekkan ini ( tp x sedar diri nk layan domino gk )...hahaha.. pulonnn, abes ouh, tinggal kotak je..hebat4..haha

nie antara bukti2 yg terkumpul dan yg berjaya ditemui oleh en conan edagawa (betoi kn?? )



nie pandangan hadapan kedai DOMINO tersebut.....


inilah EN CON @ owg kaya @ paria @ ade spot rim kilat2...hahahahaa
(jgn marah CON )



nie bukti aku pon makan gk..hahahaha




pengajaran disini... kaji dulu kupon2 tu, ape sebenarnye yg ditawarkan (skema ouh..haha)

p/s :: mood :: x tau nk taip ape.....

Saturday, February 19, 2011

MOOD :: TENSEN part _ (lom di tentukan lg~ )

Arghhhh!! aku pening dan sakit kepala!
Walaupon aku sakit kepala, tapi aku xde migrin! tp kenape aku sakit kepala, sebab aku ade migrin ke?? tp aku x rse aku sakit kepale sebab aku migrin, sebab aku rase aku xde migrin.....haish! mmg betol2 kronik tahap dewa 19 nih kesakitan kekepalaan aku! hahaha

okeyh! sumenye bermula...................

sebab NESS ( erti kata len nescafe tin cap original keluaran kilang nescafe cap kicap sdn bhd...(panjang en, bila pendekan, jd NESS je..) ) hahah,dalam bracket ade bracket...da mcm blaja math engineering pulak,berbracket2..ingt rumus integglate (istilah mmbe aku yg telah selamat dibahan kerna kesilapan beliau~ ) sebenarnye integrate okeyh! haha


ini NESCAFE sangat jahat ouh....lagi2 lau owner kedai susun byk2..haha


berbalik semula kepada NESS td....sume punca dari NESS nih la...adoi la..da la ahad nih ade test, ponin palo den aih! cet.... salah sendiri sebenarnye..tapi nk salahkan NESS...(xpe, sebab NESS 2 xleyh nk melawan balik, "beliau" aku menerima dengan redha~ hahaha )

hadoii...sakit lagi pale aku!! lau ade my SARA kn best,mesti die ley tolon urutkan kepala aku...( mood menjiwang kejap..haha ) ehh ehh ehhhh,, xboley2, x kawen lg en, x boley urut2..haaa, ingt naaa... hahaha ^^

kan dah,,lari lagi dari tajuk...kuat betol la merepek aku hari nih...adakah sebab kepeningan nih..ataupon sebab kemigrinan?? ataupon sebab NESS (ness pon nk gk..) ataupon sebab aku suka merepek...( utk pengatahuan kowg2 sume,,tidak okeyh!! aku seseorang ummat  yg pendiam lagi bersopan yg amat santun..sesuai dijadikan calon lelaki sesape yg berkenan..hahahah )masuk bakul angkat sendiri pulak...suke ati aku la..huff..

hah! tudiaaa..merepek lg..balik ke main topic..sebenarnye aku tensen gile nih...da td marathon men GITAR sampai tgn kebas sambil ditemani migrin yg jahat (aku men lagu cinta kristal, disaat aku mencintaimu, suatu kenangan, bukan kerna nama, dll )....nk study pon x leyh blah! arghhh!! tula yg aku nk bgtau,pendek je pon... AKU TENSEN!!!

(p/s :: mesti kowg2 rse aku x tensen bila da abes bce post nih...hahaha...SIYES TENSEN...huhu. )

(p/s :: nesscafe x salah~~~ )

Monday, February 14, 2011

AKU CINTAKAN ISLAM & AKU CINTAKAN MUHAMMAD S.A.W part III

SALAM~ 


Ops,,PART 3 suda..hehe
sempena menyambut maulidur rasul nih, sebagai tanda kita mengingati junjungan mulia NABI MUHAMMAD S.A.W jom kita berselawat beramai ramai~ ^^

nie aku nk share ngn kowg2 kt luar sne~ click2 ^^

SELAWAT

x pon, jom kita layan lagu MAHER ZAIN nih, sambil2 2 boley la kita layan lyric die, ade gk manfaatnye en ^^

(p/s :: kowg jgn lupe mutekn dlu background music uh k~ haha )

BISMILLAHIRRAHMANIRROHIM~

Ya Nabi Salam Alayka Verse 1
Anta noorol lahy fajran
Jeita baadal osry yosran
Rabbona aalaka kadran
Ya imam al anbeya’ee

You are the light of Allah at dawn
You came after the hardship as convenience
Our Allah raised up your position
Oh Imam (Leader) of the Prophets
Ya Nabi Salam Alaika 2
Anta fel wejdany hayyon
Anta lel aynayny dayyon
Anta endal hawdy reyyon
Anta haden wa safeyyon
Ya habeeby ya muhammad
You are alive in sentiment
You are the light of eyes
You are the irrigation at the Hawd (basin)
You are the absolutely pure guide 
My beloved Muhammad
Ya nabi salam alaika
Ya rassool salam alayka
Ya habeeb salam alayka
Salawatol lah alayka
Oh Prophet, peace be upon you
Oh Messenger, peace be
Oh beloved, peace be
The prayers of Allah be

Ya Nabi Salam Alayka Verse 4
Yartawee bel hobby kalby
Hobby khayry rosly rabby
Man behee absarto darby
Ya shafee’ee ya rassool allah
My heart irrigates with love
Whom by him I have seen my path
The love of the best of Messengers of my God
My intercessor, Oh Messenger of Allah
Ya Nabi Salam Alayka Verse 5
Ayyohal mokhtaro feena
Zadanal hobbo haneena
Jeitana bel khayry deena
Ya khetamal morsaleena
Ya habeeby ya muhammad
Oh, the chosen out from us
Love boosted up the nostalgia
You came for us with religious peace
Oh, final Messenger
My beloved Muhammad
Ya Nabi Salam Alayka Verse 3
Ya nabi salam alayka
Ya rassool salam alayka
Ya habeeb salam alayka
Salawatol lah alayka
Oh Prophet, peace be upon you
Oh Messenger, peace be
Oh beloved, peace be
The prayers of Allah be

video

AKU CINTAKAN ISLAM & AKU CINTAKAN MUHAMMAD S.A.W part II

SALAM ~ ^^

Bersambung ke Part II~
aku nk share sikit information pasal MAULIDUR RASUL nih, nie pon copy2 dri page len, papepon, let check in bawah ^^


 
PENGERTIAN ::
  
Maulidur Rasul (dalam bahasa Arab bermaksud kelahiran Rasul) adalah hari bersejarah keputeraan Nabi Muhammad. Hari ini jatuh pada hari ke-12 bulan Rabiul Awal sempena kelahiran Nabi yang jatuh pada pada Isnin ( Dari hadith riwayat Muslim, 8/25 ) 12 Rabiul Awal Tahun Gajah bersamaan dengan 23 April 571. Baginda adalah nabi terakhir yang diutus oleh Allah Subhanahu Wataala. Tapak kelahiran baginda pula kini mempunyai satu bangunan kecil yang dikenali sebagai Maulid Nabi.

Setiap tahun pada hari itu, umat Islam di seluruh dunia akan mengadakan majlis memperingati keputeraan Nabi Muhammad s.a.w dengan mengadakan beberapa acara seperti perarakan, ceramah dan sebagainya. Banyak kelebihan dan keistimewaan yang akan dikurniakan oleh Allah Subhanahu Wataala kepada mereka yang dapat mengadakan atau menghadiri majlis Maulidur Rasul.

Kita dapat lihat betapa besarnya kelebihan orang yang memuliakan majlis keputeraan Nabi Muhammad Sallallahu Alaihi Wasallam, kerana bila berniat sahaja hendak mengadakan Maulud Nabi, sudah pun dikira mendapat pahala dan dimuliakan. Sememangnya bernazar untuk melakukan sesuatu yang baik merupakan doa dan dikira amal salih.



Jelas kepada kita bahawa pembalasan Allah Subhanahu Wataala terhadap kebaikan begitu cepat sehinggakan terdetik sahaja di hati hendak berbuat kebaikan, sudah Allah Subhanahu Wataala akan memberi pembalasan yang tiada ternilai. Seseorang yang beriman, kuat bersandar kepada Allah, ketika di dalam kesusahan dia tetap tenang dan hatinya hanya mengadu kepada Allah dan mengharapkan pertolongan dan kasih sayang Allah Subhanahu Wataala.

Keberkatan mengadakan Majlis Maulud itu bukan sahaja didapati oleh orang yang mengadakan majlis itu, tetapi seluruh ahli rumah atau orang yang tinggal di tempat itu turut mendapat keberkatannya.






okeyh,,sebenarnye banyak lg input yg kowg boley jumpe kt tenet~ rajin2kan la diri amik tau pasal MAULIDUR RASUL nie k ^^ ~~~

AKU CINTAKAN ISLAM & AKU CINTAKAN MUHAMMAD S.A.W part I

Salam~

untuk entry kali nih, aku nk share something pasal bulan islam iaitu bulan RABIUL AWAL~ jom chek in bawah ni ^^






PENGERTIAN
Bulan Rabiulawal bermaksud bulan dimana bermulanya musim bunga bagi tanaman. Mengikut kebiasaannya di Tanah Arab, sewaktu bulan Rabiulawal pokok buah-buahan mula berbunga dan seterusnya berbuah. Maka nama bulan ini diambil sempena musim berbunga tanaman mereka. Dan setelah kedatangan Islam, Rasulullah saw telah mengekalkan nama Rabiulawal ini sehinggalah sekarang.

PERISTIWA PERISTIWA YANG BERLAKU DALAM BULAN RABIUL AWAL
Ada banyak peristiwa penting yang telah dicatatkan oleh sejarah jatuh bangunnya tamadun Islam di dalam bulan Rabiulawal ini dan diantaranya ialah...........

  1. Kelahiran junjungan besar kita, Muhammad Rasulullah saw. Mengikut sumber-sumber mengatakan bahawa nabi lahir pada 12 Rabiul Awwal tahun gajah bersamaan 23 April 571M. Ini adalah sumber yang masyhur dan menjadi amalan umat Islam di Malaysia mengadakan sambutan Maulidurrasul pada 12 Rabiul Awwal di setiap tahun sehinggalah sekarang. Walau bagaimanapun ada sumber yang lain mengatakan bahawa nabi lahir pada 9 Rabiul Awwal tahun Gajah. Perbezaan pendapat ini akan disentuh lebih lanjut di bahagian Maulidur Rasul.

  1.  Perlantikan Nabi menjadi Rasul. Dibulan Rabiulawal inilah Nabi saw diangkat menjadi Rasul. Ketika ini Nabi saw berumur 40 tahun. Maka dengan ini bermulah dakwah baginda secara rasmi di Makkah al-Mukarramah.
  2. Hijrah Tarikh hijrah adalah tarikh tibanya Rasulullah di Madinah al-Munawwarah pada ketika itu di sebut Yatsrib. Rasulullah sampai di Quba' pada hari Isnin 8 Rabiulawal dan Baginda sampai di Kota Madinah pada hari Jumaat 12 Rabiulawal dan Baginda menunaikan solat Jumaat yang pertama.
  3. Peperangan Banyak peperangan yang telah terjadi pada zaman Rasulullah saw diantara tentera Islam dan tentera kuffar. Diantara peperangan yang berlaku di bulan Rabiulawal ialah peperangan Safwan (Badar pertama), Bawat, Zi Amar (Ghatfan), Bani An-Nadhir, Daumatul Jandal dan peperangan Bani Lahyan.
  4. Wafatnya junjungan besar kita, Muhammad Rasulullah saw. Rasulullah telah wafat pada hari Isnin 12 Rabiulawal 11H bersamaan 7 Jun 632M. Baginda wafat di rumah isterinya Aisyah ra dan dikebumikan di Madinah al-Munawwarah.
  5. Abu Bakar ra. menjadi khalifah Pada hari Rasulullah wafat, para sahabat tidak mahu menangguh urusan pentadbiran kerajaan dan segera membai'ah saidina Abu Bakar ra di Dewan Bani Sa'idah. Ini adalah kerana urusan pentadbiran negara tidak boleh terhenti walau seketika dan ia adalah nadi sesebuah kerajaan. Sebahagian sahabat pula menguruskan pengkebumian jenazah Rasulullah saw yang diketuai oleh Saidina Ali ra Ahli Bait Rasulullah saw.
  6. Pembukaan Iraq Tentera Islam yang dipimpin oleh Khalid Ibni Walid ra telah memasuki Iraq dan bermulalah pemerintahan Islam di bumi Iraq di zaman saidina Abu Bakar ra.
  7. Pembukaan Baitul Muqaddis Salahuddin al-Ayubi telah memimpin tentera Islam menewaskan tentera Salib dan seterusnya membuka pintu bagi pembukaan Baitul Muqaddis pada tahun 583 H.
  8. Kejatuhan Empayar kerajaan Islam Sepanyol Kubu terakhir tentera Islam di Andalusia telah ditumbangkan oleh tentera Sepanyol yang dipimpin oleh Ferdinando dan Isabella pada tahun 897H. Bermulalah kemusnahan tempat-tempat bersejarah warisan umat Islam, masjid-masjid ditukar menjadi gereja dan muzium dan tiada lagi suara azan di negara tersebut. 






sumber rujukan http://www.al-azim.com & jabatan mufti melaka ^^